Minggu, 03 Februari 2013

Kembar dan dunia sihir BAB6

Melysa sedang berjoging petang itu. ketika melalui kawasan tasik dia terdengar satu bunyi. Dia berhenti berdekatan sebuah tong sampah kitar semula.Matanya memicing pada satu kawasan berhadapan dengan tasik.Peluh di dahi dikesatnya dengan tuala yang sedia ada di bahu. Sebelum keluar rumah dia sempat mencapai tuala kecil bersih di atas meja belajar kakaknya. Dia tersengih memikirkan apa yang akan terjadi sekiranya kakaknya menyedari akan kehilangan tuala berwarna merah jambu itu.Pasti bergegar rumah dua tingkat itu.
'Thump!' bunyi itu kedengaran lagi. Melysa berjalan ke arah bunyi tersebut. Dia melihat seorang remaja lelaki sedang menumbuk sebatang pokok. 'Gila ke?' Melysa mengangkat kening apabila remaja itu berdiri kaku tanpa bergerak. Dia cuba melihat wajah remaja tersebut tapi tidak berjaya. Rambut remaja yang kusut masai itu menghalang wajahnya daripada pandangan Melysa.Melysa mengeluh hampa.
Tiba-iba senyuman terukir di bibir kecil Melysa. Dia sudah mendapat satu idea yang bernas tetapi berisiko. 'Ah apa aku peduli.Janji aku dapat tengok muka budak gila ni' Dia meregangkan kedua-dua tangannya. Senyumannya tadi mati dan berubah dengan wajah yang cemas tahap tapir.
"Tolong!Tolong saya!"Melysa memekik dengan kuat. Sungguh hebat lakonannya.Mukanya betul-betul menggambarkan kecemasan.
Lutfi Zafrill yang berdiri menghadap pokok terkejut.Dia memalingkan wajah ke arah suara meminta tolong yang nyaring kedengaran. Dia melihat seorang budak perempuan sedang menjerit dengan kuat sambil tangannya tergawang-gawang ke udara tanpa arah.Mukanya benar-benar cemas seperti baru diragut. Lutfi Zafrill membuka langkah dan berlari menuju ke tempat Budak perempuan tersebut.
Dia termengah-mengah sedikit apabila tiba di hadapan budak itu. Budak itu tiba-tiba berhenti menjerit dan memandangnya dengan penuh minat.Habis seluruh wajahnya ditenung oleh budak itu.
"What's going on here?saya..saya tak faham.Kenapa awak jerit tadi?" Pertanyaan Lutfi Zafrill disambut oleh tawa kecil budak tersebut. Melysa tersenyum kerana misinya telah berjaya. 'Comel juga budak ni.Boleh buat stok pakwe.Hehe'
Lutfi Zafrill mengangkat kedua-dua belah keningnya. Matanya memandang Melysa dengan rasa ingin tahu. Perasaan itu makin menebal apabila Melysa tidak memberikan apa-apa penjelasan. Dia mengulangi semula soalan yang sama dengan harapan Melysa akan menjawab soalan tersebut.
"Kenapa..Awak tahu maksud saya,menjerit,muka cemas dan pergerakan kelam-kabut"Lutfi Zafrill memberikan gambaran maksud pertanyaannya.

"Sebab wajah"Ringkas sahaja jawapan Melysa.Lutfi Zafrill semakin tidak faham dengan apa yang telah berlaku tadi.Dia baru sahaja membuka mulut tetapi dipintas oleh Melysa.
"Semoga berjumpa lagi,Budak Mella" Melysa berlari meninggalkan Lutfi Zafrill selepas selesai menuturkan kata-kata itu. 'What?' Lutfi Zafrill terpana.Belum sempat dia mahu mengejar Melysa,susuk tubuh Melysa sudah hilang daripada pandangan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar