Jumat, 21 Desember 2012

Kembar dan dunia sihir BAB2

“Jom lukis!” Lutfi Zafrill berteriak dengan penuh semangat. Tangannya kedua-dua ditolak ke langit. Rakan-rakan yang lain ketawa melihat gelagatnya yang terlebih ceria. Mereka masing-masing segera mengambil posisi untuk mula melukis.
Kawasan lapang di luar kelas menjadi pilihan guru mereka. Cikgu Khai telah mengarahkan pelajar lelaki menyusun kerusi di kawasan tersebut. Lutfi Zakiel hanya mengangkat kerusinya sahaja tanpa mempedulikan kerusi pelajar lain. Sikapnya seakan-akan mementingkan diri sendiri. Mujurlah rakan-rakan sekelas yang lain tidak ambil pusing akan hal tersebut. Adik kembarnya pula begitu bersemangat dengan mengangkat hampir kesemua kerusi pelajar perempuan.
“Arigato gozaimasu! Zafrill,kau memang baik lah.” Ucapan terima kasih disusuli pujian terdengar di telinga Lutfi Zafrill. Dia tersenyum tiap kali menerima kata-kata seperti itu. Pelajar perempuan memang suka mengangkatnya dengan kata-kata. Dia mengangkat tangan kanan dengan senyuman terukir di bibir. No hal lah,hal kecil je,kalau ada apa-apa masalah jangan segan-segan minta tolong dari aku. Ini adalah antara maksud isyarat tangan tersebut. Semua orang sudah sedia maklum.

Sesi melukis dimulakan. Kerusi Lutfi Zakiel dan Lutfi Zafrill adalah berhampiran. Walaupun perwatakan mereka berbeza ibarat langit dengan bumi,namun mereka berdua tidak boleh dipisahkan. kalau bergaduh pun mereka akan berdamai semula tak sampai 24 jam. ikatan persaudaraan mereka begitu kuat dan teguh.
Lutfi Zakiel mula melakar di atas kanvas lukisan. Wajahnya tampak tenang dan aman. Lakaran menunjukkan imej manusia atau lebih tepat lagi seorang lelaki dengan sayap di kedua-dua belakang bahunya. Baju yang dipakai persis baju pahlawan purba. Lakaran Lutfi Zakiel siap dan dia mula mewarna kanvas itu dengan rona gelap. warna hitam dan merah hati menjadi pilihannya. latar belakang begitu sarat dengan pemandangan alam yang kelam kabut dan penuh keributan. sesuatu yang sangat contra dengan ekspresi yang sedang ditunjukkan oleh wajah Lutfi Zafril.
satu jam setengah berlalu. lukisan Lutfi Zakiel sudah hampir siap. Lukisannya itu akan sepenuhnya siap setelah dia menurunkan tandatangan di bahagian bawah sisi kanvas. Lukisan Lutfi zakiel tampak 'real'  dan bernyawa.
"sesiapa yang sudah selesai melukis sila angkat kerusi sendiri dan bawa ke kelas semula.kita ada satu jam lebih lagi sebelumkelas tamat. lukisan yang telah siap boleh lah dikeringkan dekat balkoni biru." Arahan Cikgu Khairul jelas menusuk ke telinga pelajar-pelajar yang tekun melukis.
"Lutfi,awak rasa lukisan saya ni cantik tak?" Elm bertanya dengan nada ceria. Badannya bergerak-gerak seperti budak tadika. Elm memang terkenal dengan sikapnya yang kebudak-budakan.
Lutfi Zakiel memberi pandangan menyampah.'Huh!budak perempuan' Cemuhnya di dalam hati. Dia mengemas barang-barang dan alatan melukis tanpa menunjukkan minta dengan lukisan Elm.
"Eh..cantiknya lukisan awak!" Balas Lutfi Zafrill sedikit terjerit. Dia mula mendekati abangnya dan Elm. 'Hmmp,along memang tak boleh harap. orang tanya dia boleh buat pekak je' Bebel Lutfi Zafrill.
"Betulkah?" Lutfi Zafrill mengangguk. "Terima Kasih Zafrill" Elm melompat riang. Lutfi Zafrill membalas dengan senyuman. Lukisan bunga sakura Elm dilihat sekilas oleh Lutfi Zakiel sebelum dia melangkah pergi dengan kerusi serta alat lukisan. Langkahnya diikuti adiknya selepas beberapa saat. Bezanya, Lutfi Zafrill sedang membawa dua buah kerusi dan alatan melukis dengan mengantungkan alatan tersebut pada bahu kiri dan kanannya.
Semua pelajar telah siap mengemas dan sudah mahu pulang. Ketua kelas bangun dan memberi ucapan selamat diikuti rakan-rakan sekelas.
"Kiriz!Arigato Gozaimasu sensei!" Lantang sekali suara ketua kelas.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar